Ker so vlade začele ukinjati spodbude in ker so bili prvi uporabniki večinoma deležni ugodnosti, bi se lahko razširjenost baterijskih električnih vozil (BEV) soočila z ovirami. Christof Engelskirchen, glavni ekonomist pri skupini Autovista, pojasnjuje, kaj se bo zgodilo s preostalimi vrednostmi rabljenih avtomobilov, ko se proizvajalci originalne opreme preusmerjajo na množični trg.
Politika spodbuja sprejetje
Kljub stalnemu naraščanju števila registracij novih BEV v Evropi, pa povpraševanje potrošnikov ni spodbudilo uvedbe, temveč industrijska politika. To je razvidno iz različnih stopenj sprejemanja v različnih državah. Na primer, v prvih treh mesecih leta 2023 je bilo na Norveškem več kot 75 % registriranih novih vozil na električni pogon, v Italiji in Španiji pa približno 5 %.
Električna vozila se uvajajo predvsem v nordijskih državah, saj na Švedskem, Finskem in Danskem tretjino vseh registracij lahkih vozil predstavljajo BEV. Na Islandiji je skoraj polovica registracij električnih vozil. Nizozemska je z več kot 25-odstotno stopnjo uporabe BEV pred Kitajsko. Na drugih največjih evropskih avtomobilskih trgih, kot so Francija, Nemčija in Združeno kraljestvo, je delež BEV manjši od 15 %.
Delež BEV v registracijah lahkih vozil, prvo četrtletje 2023, po državah
Zlahka bi domnevali, da trg rabljenih avtomobilov preprosto sledi trendom novih avtomobilov s časovnim zamikom. Vendar je bil trg rabljenih avtomobilov prikrajšan za vladne spodbude. Medtem ko so imeli kupci novih avtomobilov velike koristi od prehoda na električna vozila, so bili kupci rabljenih avtomobilov deležni le malo ali nič spodbud.
To je razvidno iz gibanja cen rabljenih avtomobilov v zadnjih treh letih.
- Vozila z motorjem z notranjim zgorevanjem se umikajo s trga novih avtomobilov, veliko povpraševanje po rabljenih vozilih z notranjim zgorevanjem pa se srečuje z zmanjšano ponudbo. Zato cene rabljenih vozil naraščajo bolj kot pri katerem koli drugem pogonskem sklopu.
- Hibridna električna vozila (HEV), ki se verjetno ne razlikujejo pretirano od vozil z motorjem z notranjim zgorevanjem, zelo tesno sledijo.
- Priključni hibridi (PHEV) že dosegajo slabše rezultate na trgu rabljenih avtomobilov.
- Rekreacijska vozila BEV so v primerjavi z januarjem 2020 izgubila veliko več zagona. V zadnjih dveh letih so imeli najmanj koristi od industrijske politike, poleg pomanjkanja dobave in pandemije.
Indeks tržnih cen rabljenih avtomobilov po vrsti goriva, Švedska
Zgornji graf prikazuje uspešnost rekreacijskih vozil na Švedskem, trgu, kjer je uporaba BEV zelo razširjena. Pri prikazanih krivuljah je treba upoštevati naslednje. Prvič, večina transakcij z rabljenimi vozili še vedno pripada vozilom z motorjem z notranjim zgorevanjem. Krivulje povsem električnih rekreacijskih vozil so bolj nestanovitne. Drugič, zaradi omejene ponudbe ima uspešnost posameznih prevladujočih znamk in modelov večji vpliv na krivuljo BEV v primerjavi z bencinskimi in dizelskimi vozili.
Znižanje cen Tesle znižuje cene rabljenih vozil
Če indeks cen prikažemo po znamkah in ne po pogonskih sklopih, ugotovimo, da so Tesline ponudbene cene rabljenih avtomobilov v zadnjih tednih trpele, potem ko so se cene novih avtomobilov te znamke znižale. To usmerja krivuljo BEV navzdol in se prenaša na druge rabljene avtomobile v ponudbi.
Indeks tržnih cen rabljenih avtomobilov po blagovnih znamkah, Švedska
Amortizacija v življenjskem ciklu BEV
Obstaja še en razlog za zaznano nižjo vrednost rabljenih BEV. Ta tehnologija je bolj izpostavljena amortizaciji v celotnem življenjskem ciklu kot modeli z motorjem z notranjim zgorevanjem. To je posledica velikega tehnološkega napredka, na primer večjega dosega, ki je bil dosežen v zadnjih nekaj letih.
Električni avtomobili, predstavljeni leta 2021 in 2022, so imeli v povprečju 450 do 500 km dosega (WLTP). To znižuje cene večine trenutno ponujenih rabljenih BEV, ki so običajno stari od štiri do pet let. Ti modeli so v primerjavi z nedavno predstavljenimi vozili preprosto slabši z vidika vsakodnevne primernosti.
Povprečni doseg na novo predstavljenih vozil BEV, 2010–2022
Te pomanjkljivosti je mogoče nekoliko nadomestiti z izboljšanjem infrastrukture, vendar je to še en velik izziv. Po podatkih portala EV-volumes.com iz oktobra 2022 ima Nizozemska več kot 60.000 javnih polnilnih postaj.
V Nemčiji, ki je eden največjih avtomobilskih trgov v Evropi, jih je približno 36.000. Podatki zvezne agencije za električno omrežje pa navajajo, da je februarja letos delovalo 69.925 standardnih in 13.261 hitrih polnilnih mest.
Preučevanje različnih starostnih skupin vozil je tudi dodaten dokaz, da je amortizacija v življenjskem ciklu pomembnejša za BEV kot za vozila z notranjim zgorevanjem. V starostni skupini 12 mesecev/20.000 km (malo rabljeni avtomobili) so BEV in hibridna vozila boljša od drugih pogonskih sklopov. Zdi se, da kupci rabljenih BEV cenijo tehnološki napredek nedavno predstavljenih modelov in so pripravljeni zanje plačati več.
Ob prehodu na starejšo starostno skupino 48 mesecev/80.000 km BEV ne morejo konkurirati drugim pogonskim sklopom. To ponazarja moč amortizacije v življenjskem ciklu in kako pomanjkljivosti, povezane s primernostjo za vsakodnevno uporabo, povzročajo manjšo pripravljenost za plačilo za rabljena BEV.
Po starostnih skupinah, maloprodajna rekreacijska vozila v % glede na vrsto pogonskega sklopa, Švica
Nova odločilna faza za BEV
Inovatorji in prvi uporabniki so zdaj večinoma zadovoljni, proizvajalci originalne opreme pa so izjavili, da je naslednji na vrsti množični trg. Za povečanje privlačnosti za množični trg so potrebna cenovno dostopnejša vozila v manjših segmentih.
To je velik izziv, ki se bo kot trend zaradi zmanjšanja državnih subvencij še nadaljeval. Malo verjetno je, da bi kupci avtomobilov zmogli ali hoteli sprejeti zmanjšane spodbude. Tudi cene novih avtomobilov so se v zadnjih treh letih znatno zvišale, čeprav se bodo za BEV z razvojem tehnologije znižale.
Tesla je naredila prvo potezo in znižala cene v svoji popolnoma električni liniji. Tveganje cenovne vojne pri novih električnih vozilih je še večje zaradi nove in močne konkurence s Kitajske. Razvoj in oblikovanje vozil, ki ga vodi programska oprema, sta izenačila konkurenčne pogoje. Novi akterji zdaj lažje vstopijo na evropski avtomobilski trg.
Pomanjkanje ponudbe električnih BEV s strani uveljavljenih proizvajalcev bo prav tako pomagalo utreti pot konkurenci azijskih blagovnih znamk. Ti novi udeleženci na evropskem trgu bodo svoje izdelke lahko ponujali po nižjih cenah kot sedanji ponudniki, dodatni igralci pa bodo pomenili tudi tveganje pritiska na obseg prodaje BEV.
Skupina Autovista na trgu rabljenih avtomobilov napoveduje upad števila rekreacijskih vozil v vseh vrstah pogonskih sklopov v skoraj vseh evropskih državah. Ponudba je še vedno omejena, zato cene rabljenih avtomobilov ne bodo strmoglavile. Na trgih rabljenih avtomobilov bodo BEV v Evropi zaradi povečanega pritiska na cene trpela bolj kot vozila z notranjim zgorevanjem. Razlogi za to so amortizacija v življenjskem ciklu, novi količinski in cenovni pritisk na trgu novih avtomobilov ter prehod na cenovno ugodnejša električna vozila.
To vsebino vam je prinesel Autovista24.
Upoštevajte, da je ta članek prevod izvirnika, objavljenega v angleščini na Autovista24 in zato lahko vsebuje manjše slovnične napake. V primeru kakršnih koli neskladij ali nedoslednosti med prevodom in angleško različico, vedno prevlada angleška različica.